Toimintakertomus 2015 – elokuu 2016

Porttiteatterin tarkoituksena on tukea jo vakiintunutta rikostaustaisten henkilöiden teatteritoimintaa. Julkisen toimintansa kautta Porttiteatterin tavoitteena on vähentää lainrikkojiin kohdistuvaa leimaa, ja näin ehkäistä myös uusintarikollisuutta. Porttiteatteri ry:n tarkoituksena on avata uusia muotoja myös suomalaisen teatterin alalla. Siellähän teatterin ammattilaiset kohtaavat vankilasta vapautuvien ja muiden rikosseuraamusasiakkaiden elämäntilanteita ja -tuntoja.

Porttiteatteri synnyttää suomalaisittain poikkeuksellista ja uudenlaista teatteria ammattilaisten johdolla. Porttiteatteri on Suomessa ainutlaatuinen ammattitaiteilijoiden ohjaama ex-vankien teatteriseurue. Ennakkoluuloton, rohkea ja erityinen teatterikieli ja -ajattelu syntyy yhteistyössä kokemusasiantuntija-esiintyjien kanssa.

Pyrkimyksenä on saada myös joukko perinteisesti kulttuuripalvelujen ulottumattomiin jääviä henkilöitä taidetoiminnan pariin. Parhaimmillaan Porttiteatterista tulee sen pariin tiensä löytäneille vankilasta vapautuville henkilöille pysyvä harrastus sekä vertaistuen saamisen ja antamisen muoto.

Helmikuu – joulukuu 2015

Porttiteatterin perusti helmikuussa 2015 Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön taiteellinen suunnittelija Jussi Lehtonen, joka toimi ryhmän vetäjänä sen ensimmäisen toimintavuoden ajan yhteistyössä teatteripedagogi Tuija Minkkisen ja säveltäjä Sanna Salmenkallion kanssa. Aloitteen ryhmän perustamisesta teki Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho. Porttiteatterin ensimmäinen demoesitys pidettiin Kansallisteatterilla toukokuussa 2015 ja seuraavana syksynä porttiteatterilaiset olivat mukana Vapauden kauhu -esityksessä.

Vapauden kauhu -projektin aikana kävi ilmeiseksi, että Porttiteatterille oli suuri tilaus, joten sen toiminta päätettiin vakiinnuttaa. Ryhmän vetäjiksi ryhtyivät toiminnassa alusta alkaen mukana olleet Tuija Minkkinen ja Sanna Salmenkallio. Uusi itsenäinen produktio päätettiin tehdä kevään 2016 aikana.

Joulukuussa 2015 Porttiteatteriin rekrytoitiin uusia ihmisiä Helsingin Diakonissalaitoksen ja KRIS Etelä Suomi ry:n kautta. Porttiteatterissa aloitti tammikuussa 2016 neljätoista rikostaustaista henkilöä. Säveltäjä Sanna Salmenkallio ja ohjaaja Tuija Minkkinen jatkoivat Porttiteatterin vetäjinä. Mukaan tuli kaksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun erillisiä pedagogisia opintoja suorittavaa opetustyöharjoittelijaa, näyttelijät Hanna Seppä ja Elina Ylisuvanto. Tämä mahdollisti yhteistyön Teatterikorkeakoulun kanssa ja Teatterikorkeakoulu tarjosi Porttiteatterille harjoitustilat.

Tammikuu – toukokuu 2016

Tammikuussa 2016 Porttiteatteri alkoi työstää Paavo Haavikon Kullervon tarina -näytelmätekstiä. Ohjaaja Tuija Minkkisen johdolla alettiin tutkia tekstiin sopivaa esittämisen tapaa. Ryhmäytyminen ja porttiteatterilaisten omien ilmaisullisten vahvuuksien löytäminen oli tekemisen keskiössä.

Pian päätetiinkin järjestää Kullervon tarina -esityksen ympärille esittävän vankilataiteen Porttiteatterifestivaali, jotta vankilataide pääsisi mahdollisimman monipuolisesti esiin.

Porttiteatteri teki teatterivierailun Kansallisteatteriin katsomaan Paavo Westerbergin Mahdolliset maailmat -esitystä.

Porttiteatterilaiset ovat säveltäjä Sanna Salmenkallion johdolla tehneet musiikkia alusta alkaen. Kullervon tarinan kohdalla sama linja jatkui. Samaan aikaan Haavikon tekstiä tuotiin harjoituksiin. Harjoituksissa tekstille haettiin kaikupohjaa esiintyjien omasta kokemustodellisuudesta. Huhtikuussa Haavikon tekstiä alettiin työstää kohtausharjoituksin. Varsinainen esitys sai muodon.

Porttiteatteri tuotti Kansallisteatterin Lavaklubille esittävän vankilataiteen festivaalin 11.-12.5.2016. Kullervon tarina sai festivaalilla ensi-iltansa. Festivaalilla nähtiin myös stand up-koomikko Miika Petterssonin tragikoominen monologi ”Vedet silmissä”, Rap-artisti Elinkautinen Crew Nina, K.O., MC Esp ja Hursti, sekä rockbändi Roadscrew.

Festivaali herätti suurta kiinnostusta ja oli loppuunmyyty. Festivaali päätettiin järjestää vuosittain.

Kullervon tarina esitettiin yhteensä viisi kertaa. Kerran Teatterikorkeakoululla, kolme kertaa

Kansallisteatterin Lavaklubilla ja kerran Lapinlahden lähteessä osana Mental Health Week -tapahtumaa.  Porttiteatteri järjesti loppukaronkan Shakta-joogakoululla.

Porttiteatteri päätti järjestäytyä omaksi yhdistyksekseen ja sen seurauksena Porttiteatteri ry perustettiin Kansallisteatterilla tiistaina 10. toukokuuta 2016. Hallitukseen valittiin teatteriseurueesta ohjaaja Tuija Minkkinen, esiintyjä ja kokemusasiantuntija Kari Wiippola sekä säveltäjä Sanna Salmenkallio. Lisäksi hallitukseen valittiin Sanna Väyrynen (Kriminaalihuollon tukisäätiö), Miika Pettersson (KRIS- Etelä-Suomi), Jouko Karjalainen (SuojaPirtti ry), Sinikka Kaakkurinniemi (Suomen Mielenterveysseura), Henrik Linderborg (RISE), Roosa Vaverka (Kansallisteatterin kiertuenäyttämö), Kirsti Rinta-Panttila (Helsingin diakonissalaitos) ja Laura Menard (Helsingin yliopisto) sekä Hanna Seppä (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu).

Elokuu 2016

Porttiteatteri jatkoi toimintaansa. Neljän päivän intensiivityöpajassa tutkimme yhdessä porttiteatterilaisten kanssa armon käsitettä. Työstimme äänimaailmaa armoa käsitteleviin runoihin. Teimme harjoitteita, joissa jokainen sai esiintyä armon asiantuntijana. Esiin nousi kiinnostavia teemoja, kuten armon ja armahduksen välinen ero, synnin ja rikoksen erottaminen, armo arjessa ja elämän viisautena, armo-armottomuus, armo sukupolvien välisenä keskusteluna, armo vahvana elämänsuunnan muuttavana kokemuksena ja armo uskonnollisena tunteena.